Poradna: Jak nakoupit jen to, co opravdu potřebujeme?
Opět se budeme bavit o tricích a podvodech prodejců. Tématem tohoto dílu bude umístění základních potravin v obchodě – ani tohle totiž není náhoda…
Řada z nás vůbec nepřemýšlí o tom, proč ve velkém obchodě, třeba v hypermarketu, najdeme základní potraviny až v tom nejvzdálenějším rohu. Není to náhoda, je to samozřejmě záměr.
Obchodníci chtějí, abychom na cestě ke chlebu, mléku a uzeninám prošli celý obchod a zaujaly nás v regálech i věci, které jsme si koupit vůbec nepřišli. A jelikož je hypermarket opravdu velký, trvá docela dlouho, než přejdeme až na druhý konec. V tu chvíli už máme v košíku pár věcí, které bychom jinak nekoupili.
Jak se proti takové manipulaci bránit?
Jedinou obranou je udělat si přesný seznam věcí, které potřebujeme a držet se ho. Můžeme si také říct, že budeme mít pevnou vůli a při přecházení k základním potravinám se budeme dívat jenom před sebe, ne kolem. Na koncích regálů směrem ke středové uličce jsou totiž vystaveny věci, které obchod potřebuje rychle prodat.
Anebo další možnost - nechoďme středem hypermarketu, ale projeďme první uličkou kolem pokladen nebo naopak poslední uličkou na druhém konci. Neuvidíme tolik zboží a projdeme kolem sortimentu, který není zase tak atraktivní a nebude nás tolik lákat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.