Po lepších silnicích budou v příštím roce jezdit řidiči v Libereckém kraji

27. prosinec 2012

Po lepších silnicích by se mělo v příštím roce jezdit v Libereckém kraji. Opravu těch, které před dvěma a půl lety poničily záplavy, chce dotáhnout nové vedení kraje. Musí ale výrazně šetřit. Podle řidičů je ostuda, že jsou silnice v tak špatném stavu – jízda Frýdlantskem tak končí často v autoservisu.

„Auto tady nemám, mám ho v servisu, protože má úplně vyrychtované tlumiče.“ „To jste naklepaná, hledáte cestu, jak byste se dostala z Hejnic. Tak jsme jeli na Nové Město a Ludvíkov, to bylo také otřesné. Ale přes Raspenavu, já nevím co tam dělají.“ stěžují si řidiči.

V rozpočtu na příští rok Liberecký kraj počítá s tím, že nechá opravit další úseky silnic, které povodně zničily už před dvěma a půl lety. V krajské kase je podle náměstka hejtmana pro ekonomiku Marka Pietra ze Starostů pro Liberecký kraj připraveno téměř sto dvacet pět miliónů korun. „Jsou to silnice z Frýdlantu na Bílý Potok, v Chrastavě, z Heřmanic do Dětřichova a z Vísky přes Višňovou do Poustky.“ vypočítává Pietr.

Rozpočet ale počítá i s velkými úsporami. Ušetřit se podle Marka Pietra dá například na elektrické energii. Chce jí nakoupit na burze. Šetřit se bude i na samotném krajském úřadě. Například kancelář hejtmana přijde téměř o třetinu peněz na výdaje. Kdo jiný než hejtman má být vzorem pro ostatní, říká Martin Půta ze Starostů pro Liberecký kraj: „Budeme šetřit hlavně na propagaci kraje, na reklamách a placených reportážích v televizi... Chceme také optimalizovat způsob, jakým kraj vydává své tiskoviny. Chceme vydávat jednu, která bude čtená. Projednáváme také naše zastoupení v Bruselu, které nás stojí téměř tři milióny ročně...“

Téměř stejnou částku budou muset ušetřit i v příspěvkových organizacích kraje, což jsou například domovy důchodců, nemocnice v České Lípě, léčebna ve Cvikově a nebo záchranka. Například řediteli Zdravotní záchranné služby Stanislavu Mackovíkovi se to nelíbí. Tvrdí, že další škrty povedou k ohrožení péče o pacienta. „Hrozí tady ohrožení dostupnosti zdravotní péče v omezování výjezdových stanovišť. Nejdražší výjezdové stanoviště, kde mám lékaře, záchranáře a řidiče, vychází ročně na pět miliónů korun. Kdo k pacientům bude jezdit, když je zavřu?“ ptá se Mackovík.

Vedení Libereckého kraje teď zkoumá, kde by ještě mohlo uspořit. Nabízí se například prozkoumání smlouvy s akciovou společností Silnice LK. Zaměřit se chce i na autobusovou dopravu nebo správu bytů.

autor: Eva Malá
Spustit audio