Plusy a minusy online nákupů. Zeptali jsme se na ně odborníka z Evropského spotřebitelského centra
Pohodlné online nákupy z tepla domova šetří náš čas a peníze. Přesto by lidé měli být obezřetní a předem se vyvarovat některých chyb. Téma pro Ondřeje Tichotu z Evropského spotřebitelského centra, který byl hostem ve studiu Českého rozhlasu Liberec.
Evropské spotřebitelské centrum je instituce zřízená Evropskou komisí, která pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska, Islandu i Velké Británie. Ondřej Tichota se věnuje prevenci a mimo jiné přednáší o bezpečném chování na internetu.
Při online nákupech podle něj patří k nejohroženějším uživatelským skupinám senioři, kteří se na internetu méně orientují. Mladší generace by jim tak měli co nejvíce pomáhat. Obecně prý lidé dělají chybu, že ihned věří obsahu, který se jim zobrazí na vyhledané internetové stránce. Podle Ondřeje Tichoty by si ale lidé měli nejprve zkontrolovat základní informace o prodejci, například kontaktní údaje, identifikační číslo a podobně. A jak nejlépe nakupovat na internetu?
„Doporučujeme platit kartou, nebo případně některým ze systémů elektronických peněženek. Je to proto, že pokud nepřijde zboží, tak vaše banka má pomocí nástroje zvaného charge back možnost vrátit ty peníze na váš účet. Je to ve spolupráci s bankou podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal. Podobně je to u systémů elektronických peněženek, které mají svá oddělení k řešení sporů a jsou rovněž nakloněni tomuto řešení,“ poradil Ondřej Tichota.
A o čem byla ještě řeč? Třeba o falešných recenzích na prodávané zboží, o možnostech vrácení výrobku, pokud nemá inzerované vlastnosti, nebo jak postupovat při reklamaci zboží, které jsme převzali takzvaně na dobírku. Poslechněte si záznam rozhovoru.
Související
-
Můžeme získat peníze zpět, když nás podvedou při online nákupu? Zeptali jsme se odborníka
Nakupování online přináší různá rizika. Na co si dát pozor, nám prozradil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.
-
Jak reklamovat nevydařenou dovolenou. Náhradu pomůže vyčíslit Frankfurtská tabulka
„Za kvalitu hotelu a služeb ručí cestovní kancelář a měla by si ověřit a zjistit, v jakých kvalitách bude inzerovat své služby,“ říká advokát Jiří Zrnovský.
-
Podvodů na internetu výrazně přibylo, kriminalita v online prostředí vzrostla meziročně o 94 %
V České republice výrazně přibývá podvodů na internetu, zejména při nakupování přes internet nebo nabídek firem po telefonu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.