Plusy a minusy online nákupů. Zeptali jsme se na ně odborníka z Evropského spotřebitelského centra

23. srpen 2023, aktualizováno

Pohodlné online nákupy z tepla domova šetří náš čas a peníze. Přesto by lidé měli být obezřetní a předem se vyvarovat některých chyb. Téma pro Ondřeje Tichotu z Evropského spotřebitelského centra, který byl hostem ve studiu Českého rozhlasu Liberec.

Evropské spotřebitelské centrum je instituce zřízená Evropskou komisí, která pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska, Islandu i Velké Británie. Ondřej Tichota se věnuje prevenci a mimo jiné přednáší o bezpečném chování na internetu.

Při online nákupech podle něj patří k nejohroženějším uživatelským skupinám senioři, kteří se na internetu méně orientují. Mladší generace by jim tak měli co nejvíce pomáhat. Obecně prý lidé dělají chybu, že ihned věří obsahu, který se jim zobrazí na vyhledané internetové stránce. Podle Ondřeje Tichoty by si ale lidé měli nejprve zkontrolovat základní informace o prodejci, například kontaktní údaje, identifikační číslo a podobně. A jak nejlépe nakupovat na internetu?

„Doporučujeme platit kartou, nebo případně některým ze systémů elektronických peněženek. Je to proto, že pokud nepřijde zboží, tak vaše banka má pomocí nástroje zvaného charge back možnost vrátit ty peníze na váš účet. Je to ve spolupráci s bankou podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal. Podobně je to u systémů elektronických peněženek, které mají svá oddělení k řešení sporů a jsou rovněž nakloněni tomuto řešení,“ poradil Ondřej Tichota.

A o čem byla ještě řeč? Třeba o falešných recenzích na prodávané zboží, o možnostech vrácení výrobku, pokud nemá inzerované vlastnosti, nebo jak postupovat při reklamaci zboží, které jsme převzali takzvaně na dobírku. Poslechněte si záznam rozhovoru.

autoři: Pavel Kudrna , reČRoL
Spustit audio

Související