Pavel Kožíšek: Jsem takový prodavač iluzí. Je to podvod, a přitom to nejpoctivější řemeslo na světě

29. listopad 2021

Hodně lidí se ho ptá ‚Jak jste to udělal?‘ „My jsme takový národ kutilů, tak hodně špekulujeme, ale v Japonsku, kde jsem byl dva roky, diváci přijdou a nechtějí vědět, jak jsem to udělal, ale řeknou, že to bylo fantastický,“ říká kouzelník Pavel Kožíšek.

V roce 2019 otevřel Muzeum fantastických iluzí a od roku 2003 je majitelem Divadla kouzel v Líbeznicích u Prahy. Cestu si sem našli diváci z celé republiky. Pokud zrovna nemají zavřeno kvůli covidové situaci, mají vyprodáno.

„Některá kouzla jsou principiálně úplně jednoduchá. Jsem vlastně takový prodavač iluzí, takže je to podvod, ale přitom je to nejpoctivější řemeslo na světě. Protože nejdřív vítám diváka v nereálném světě, narovinu mu říkám ‚Hele, ty sis koupil vstupenku, a dobrovolně přistupuješ na to, že tě budu podvádět‘. To v jiné branži nenajdete,“ usmívá se iluzionista a současně si pochvaluje, jaký má skvěle sehraný tým.

Pavel Kožíšek v místnosti bez zemské přitažlivosti, která je zpestřením návštěvy jeho divadla kouzel

Ke kouzlení se dostal víceméně náhodou. Šel si do knihovny půjčit knihu o filatelii, ale knihovnice ji neměla, tak mu půjčila knihu pro začínající kouzelníky. To mu bylo 12 let. Vystudoval kulturologii na filozofické fakultě a jeho závěrečná práce byla na téma moderní magie jako nástroj sociokulturní manipulace, kde mapoval, jak se kouzelnické triky vyvíjely a užívaly i mocensky.

Kouzlo je potřeba umět prodat

Ale doba se změnila a dnes už rozpojování tří pevných kruhů nikoho nepřekvapí. „Králíci z klobouku už dnes také nefungují, dnes je in, když na ulici iluzionista kouká na hamburgera na billboardu, sáhne na něj a najednou ho drží v ruce a billboard je prázdný.“ Přesto je nadšen, když vidí něco nového. „Jako kouzelník jsem o spoustu iluzí ošizen, protože vím, jak to ten a ten kolega dělá.“

Jak se říká, naučit se dá všechno. „Ale aby kouzlo mělo efekt, musíte ho zvládnout technicky a je důležité, jak ho předvádíte. Musíte být i trochu herec a umět to kouzlo prodat. Proto je třeba úspěšný David Copperfield. Dělá stejný kouzlo jako deset dalších, ale u jiných to prošumí,“ netají se obdivem ke svému vzoru. „Měl jsem možnost se s ním setkat a v soukromí je to velice skromný a příjemný muž, vyzařuje z něj krásná energie. Zkrátka pokud člověk něco umí, už si pak nemusí nic dokazovat. On to naše řemeslo povýšil zase o stupínek výš. Na svou dobu začal používat moderní prostředky a za tento přínos mu vděčíme.“

Dnes pro kouzelníky není v televizi moc prostoru. „Většina zábavných pořadů se už zrušila, spíš jsou reality show nebo kuchařský soutěže, a tam bych se nechytl,“ směje se.

Alex Mynářová a Pavel Kožíšek

Precizní Japonci, svobodomyslní Italové

Pavel Kožíšek se v roce 1994 stal mistrem republiky v moderní magii, v roce 1996 vyhrál na světovém festivalu bavičů v Japonsku titul mistra světa. Projel celé Japonsko. „Moc mi vyhovuje jejich mentalita, jídlo i smysl pro přesnost, na rozdíl třeba od Italů,“ pochvaluje si kouzelník.

„Já jsem taková puntičkářská Panna, v tom mi ta japonská preciznost vyhovuje, kdežto Italové mají na všechno času dost. Ale běda, když by měl Japonec improvizovat. V harmonogramu jsem měl rozepsané i to, kdy si mám odskočit na toaletu.“

Zneužívá kouzelnické myšlení i v reálném životě? Jak kouzlo vzniká? Proč nešel do angažmá v zahraničí? A proč není fanouškem toho, aby jeho synové šli v jeho šlépějích? Poslechněte si v pořadu Alex a host.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová