Než podepíšete novou nájemní smlouvu, poraďte se, apeluje na seniory ombudsmanka

Osamělost, zdravotní problémy i tíživá finanční situace; nejen to trápí seniory v době inflace a drahých energií. Seniorská ombudsmanka Anna Vereščáková prozradí, s jakými případy se nejčastěji setkává, i kam se můžou lidé v problémech obrátit o pomoc.

Čtěte také

Doba „covidu“ nebyla podle seniorské ombudsmanky města Liberce Anny Vereščákové pro seniory vůbec jednoduchá. „Ztráceli kontakt s rodinou, na kterou byly navázání, chyběla jim vnoučata, ta nejbližší rodina. I nemoc si vybírala svoji daň, takže se potýkali i s tím, že ztráceli své sousedy, kamarády, přátele… A i naše poradenství v té době neslo znaky spíše takzvaného home office poradenství, což právě pro seniory nebylo nejideálnější. Ne každý je schopen a ochoten komunikovat po telefonu a sdělovat své starosti, nebo mapovat svoji tíživou životní situaci,“ připomněla nedávnou dobu.

Nic podle ní nemůže nahradit osobní setkání, i proto, že současní senioři jsou v jiné situaci, než bývali v minulosti. „My jsme měli vztah k babičce a dědovi takový, že jsme si jich vážili, čerpali jsme z jejich zkušeností… V současné době někdy senioři mají pocit, že jsou jaksi zbyteční, že o ně není zájem a že zůstávají osamocení. A když přijde nějaký ten životní problém, tak nevědí, na koho se mají obrátit,“ popisuje Anna Vereščáková.

Co trápí v současné době seniory nejvíce? „Doba bohužel odráží prvky, které přinesl loňský rok (2022) a to zejména nárůst cen nemovitostí, který se potažmo přelil do nárůstu cen nájemního bydlení,“ říká ombudsmanka.

Míní tím pouze o nájemné za bytovou jednotku, jako takovou, protože vlastník nemovitosti samozřejmě ze zákona má právo navýšit nájemné. I to je ale podle slov ombudsmanky ošetřeno občanským zákoníkem.

„To znamená, mohu zvýšit nájem, po dohodě s nájemníkem, jednou za tři roky o 20 %. Nájemník na to samozřejmě nemusí přistoupit, ale to nájemné tímto neznamená, že je neplatné,“ vysvětluje. „Vlastník na to má právní nárok, já ho nemusím akceptovat, ale musím si hledat nové bydlení,“ dodává.

V současné době podle ní některé nájmy vyrostly tak vysoko, že je to nad možnosti seniorů; jejich důchod v podstatě téměř pokrývá výraznou složku zvýšení nájemného. „Já bych chtěla apelovat na naše seniory, než takovýto návrh nájemní smlouvy na zvýšení nájemného podepíši, ať se poradí se svými rodinnými příslušníky, ať se poradí se sousedem,… Samozřejmě je tady pro to i tento institut ombudsmanky,“ radí.

„Ať řeknou vlastníkovi ‚Ano, respektuji Váš návrh, dejte mi čas, já si to potřebuji zkonzultovat a poté se k tomu můžeme vrátit,‘ protože jakmile senior tuto nájemní smlouvu podepíše, znamená to, že akceptuje zvýšení nájemného a pak už je pozdě dělat další kroky,“ vysvětluje.

Čím ještě se institut seniorské ombudsmanky zabývá a s čím vším se na ni lidé mohou obrátit? Poslechněte si záznam rozhovoru.

Službu seniorského ombudsmana zajišťuje Komunitní středisko KONTAKT Liberec, příspěvková organizace ve spolupráci se statutárním městem Liberec.
Kontaktovat ombudsmanku můžete na tel. 485 244 992 nebo v Centrálním klubu seniorů, Palachova 504/7, Liberec.

Události, které ombudsman řeší, by neměly být starší než 1 rok.

Návštěva je možná pouze po předchozím objednání prostřednictvím vyplněného formuláře na druhé straně letáku, který je nutné vhodit do určené schránky nebo elektronického formuláře na www.ksk-liberec.cz.

Spustit audio

Související