Nejlepší komedii dovezli na pardubický festival smíchu herci z Liberce

2. únor 2016

16. ročník pardubického GRAND Festivalu smíchu je za námi. Ve Východočeském divadle Pardubice skončil týdenní maraton nejlepších komedií, které v minulém roce vznikly na jevištích českých a moravskoslezských profesionálních divadel.

V soutěžním programu se utkaly o titul Komedie roku. Do Pardubic přijelo Městské divadlo Brno, Městské divadlo Zlín, pražské Divadlo v Dlouhé, Jihočeské divadlo, liberecké Divadlo F. X. Šaldy a také Divadlo ABC. Tradičně se představil také pardubický soubor.

Titul komedie roku si odvezlo zmíněné liberecké divadlo za Molièrovu Školu žen. Hra má za sebou 10 repríz a je poslední režií nedávno zesnulého Ivana Rajmonta. Do hlavní role obsadil loni v březnu Martina Polácha.

„Molièr může být těžší, ale nemusí. To záleží na tom výkladu. Záleží na tom, jak to ten daný konkrétní režisér uchopí, protože se s tím dá pracovat klasicky, avantgardně nebo něco mezi. Tady v tomto případě je naprosto jednoznačně dobře, že to dělal Ivan Rajmont, protože to je tak poctivá práce a tak dobrý kus divadla. Ten Ivan nás posunul tak daleko a za to mu moc děkuji,“ říká Martin Polách.

Festival uděluje i ceny za nejlepší herecký výkon

Z hereček si ji odnesla Alena Antalová za roli Elisabeth v komedii Jméno, kterou přivezlo Městské divadlo Brno. Z herců si ji pak odnesl naprosto očekávaně Jan Vondráček z pražského Divadla v Dlouhé za roli Pulce v Lidské tragikomedii.

„Já vám řeknu, co bylo pro mě nejtěžší, a to udržet moč u tohoto představení, protože všechno to nějak funguje, akorát jsem už starší člověk, jak hraji toho ochlastu, tak se to musí přeci jenom v něčem projevit. Většinou se to projevuje v tom, že v té první části vypiju šest nealkoholických piv a litr a půl čaje, to pak dojíždí celé představení,“ doplňuje Jan Vondráček.

Grand festival smíchu - Lidská tragikomedie

A Lidská tragikomedie od Ladislava Klímy získala navíc Cenu odborné poroty. Hra není úplnou komedií, přesto má na festivalu své místo.

Podle režisérky Hany Burešové záleží na publiku, jak celou inscenaci vnímá: „Některé publikum daleko víc vnímá tu komickou notu a některé daleko víc tu filozofickou nebo tragickou. Je to vedeno tím publikem.“

Cena studentské poroty a Cena Genia smíchu

U diváků a studentské poroty pak zabodovala současná francouzská hra Jméno. Trochu krutou komedii o mužích, ženách a jejich vztazích přivezl do Pardubic režisér Petr Gazdík.

„Je to taková komedie, která není typicky jenom legrační a pro pobavení. Je to spíše takový exkurz do naší lidské povahy, do rodinných vztahů a vztahů celkově. Řekl bych, že vlastně se tam na takové docela vážné platformě rodinných problémů odehrává i nějaký humor, a tak se mi to líbí,“ dodává Gazdík.

Festival má i jedno speciální ocenění za mimořádný přínos v oblasti divadelnictví komediálního žánru. Už popáté historii vyhlásili Cenu Genia smíchu, o jejímž držiteli rozhoduje akademie, která je složená z kritiků, divadelních publicistů, režisérů a dramaturgů. Originální plastiku si tentokrát odnese Jan Vodňanský za celoživotní přínos divadlu malých forem.

Jan Vodňanský

16. ročník Grand festival smíchu sice skončil, teď už ho čeká jenom jeho epilog. Do Pardubic přijede například Dejvické divadlo, Divadlo Járy Cimrmana nebo Slovácké divadlo Uherské Hradiště. Pak už se Východočeské divadlo Pardubice začne připravovat na další ročník.

autor: KUB
Spustit audio