Na setkání s obyvateli Turnova ministr potvrdil, že schválená trasa dálnice Českým rájem platí

10. září 2024 12:26

Na 300 obyvatel Českého ráje dorazilo v pondělí 9. září 2024 večer do Turnova diskutovat s ministrem dopravy Martinem Kupkou z ODS o nové silnici mezi Turnovem a Jičínem, známé jako dálnice Českým rájem. Ministr potvrdil, že platí schválená trasa, známá jako severní varianta s přivaděčem od Semil.

Dvě desítky let diskutovaná rychlostní silnice mezi Turnovem a Jičínem stále budí emoce. Odpůrci nové silnice Českým rájem, kteří na setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou z ODS v Turnově převažovali, s argumenty neuspěli. Ministr dopravy potvrdil schválení varianty, která počítá se čtyřmi pruhy od Ohrazenic po Žernov a třemi pruhy dále do Úlibic.

„Je to varianta označovaná jako E12 a počítá se čtyřpruhovým uspořádáním od mimoúrovňové křižovatky v Ohrazenicích až po odpojení přivaděče na Semily. Zároveň z posouzení vlivu stavby na životní prostředí vyplývá, že by se spolu s ní měl realizovat přivaděč, aby se podařilo vyřešit i problémy celé řady obcí, které dnes leží na silnici 2/283,“ uvedl na setkání ministr.

„Platí samozřejmě, že výstavba nové dopravní tepny může ulevit nejenom lidem, kteří dnes snášejí zátěž více než deseti tisíc vozidel denně na silnici I/35, ale i těm, které zatěžuje transitní doprava v řádu tisícovek vozidel, například v Tatobitech,“ dodal.

Odpůrci schválené severní varianty silnice 1/35, která má schválené i vypořádání posouzení vlivu na životní prostředí, takzvaný proces EIA, argumentovali především tím, že pro novou silnici v této trase není dostatečná dopravní zátěž a transitní dopravu by odvedla jižní varianta přes Mladou Boleslav.

„Projekty, které vycházejí pro tuto dálnici, vycházejí z roku 2010. Máme rok 2024. Dopravní situace v celé Evropě se změnila. Původně tato trasa měla být součástí trasy Hamburg - Istanbul. Němci ale už ze směru od Žitavy do Liberce žádné kamiony neposílají, protože tam si chrání svoje krásné přírodní prostředí. A kamiony, které přijíždí z Olomouce, ty už tam jezdí a vybírají si směr na Jičín a Mladou Boleslav,“ uvedla mimo jiné Eva Šefrová, spolumajitelka Autocampu Sedmihorky.

Čtěte také

„Nakonec po mnoha letech, kdy nestojí nic a pořád řešíme zátěž, která roste, neklesá, jakkoliv chápu všechny argumenty, tak z hlediska dat, z hlediska toho, co posuzovali dopravní inženýři, je tohle řešení, které dává největší smysl,“ uvedl dále ministr Kupka.

Podle něj by se mělo začít stavět v roce 2029, a nová silnice by měla být hotová v roce 2032. Odpůrci nové trasy silnice I/35 Českým rájem, která počítá s několika velkými mosty a tunely, svoji snahu zabránit této stavbě ale nevzdávají.

Spustit audio

Související