Na setkání s obyvateli Turnova ministr potvrdil, že schválená trasa dálnice Českým rájem platí
Na 300 obyvatel Českého ráje dorazilo v pondělí 9. září 2024 večer do Turnova diskutovat s ministrem dopravy Martinem Kupkou z ODS o nové silnici mezi Turnovem a Jičínem, známé jako dálnice Českým rájem. Ministr potvrdil, že platí schválená trasa, známá jako severní varianta s přivaděčem od Semil.
Dvě desítky let diskutovaná rychlostní silnice mezi Turnovem a Jičínem stále budí emoce. Odpůrci nové silnice Českým rájem, kteří na setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou z ODS v Turnově převažovali, s argumenty neuspěli. Ministr dopravy potvrdil schválení varianty, která počítá se čtyřmi pruhy od Ohrazenic po Žernov a třemi pruhy dále do Úlibic.
„Je to varianta označovaná jako E12 a počítá se čtyřpruhovým uspořádáním od mimoúrovňové křižovatky v Ohrazenicích až po odpojení přivaděče na Semily. Zároveň z posouzení vlivu stavby na životní prostředí vyplývá, že by se spolu s ní měl realizovat přivaděč, aby se podařilo vyřešit i problémy celé řady obcí, které dnes leží na silnici 2/283,“ uvedl na setkání ministr.
„Platí samozřejmě, že výstavba nové dopravní tepny může ulevit nejenom lidem, kteří dnes snášejí zátěž více než deseti tisíc vozidel denně na silnici I/35, ale i těm, které zatěžuje transitní doprava v řádu tisícovek vozidel, například v Tatobitech,“ dodal.
Odpůrci schválené severní varianty silnice 1/35, která má schválené i vypořádání posouzení vlivu na životní prostředí, takzvaný proces EIA, argumentovali především tím, že pro novou silnici v této trase není dostatečná dopravní zátěž a transitní dopravu by odvedla jižní varianta přes Mladou Boleslav.
„Projekty, které vycházejí pro tuto dálnici, vycházejí z roku 2010. Máme rok 2024. Dopravní situace v celé Evropě se změnila. Původně tato trasa měla být součástí trasy Hamburg - Istanbul. Němci ale už ze směru od Žitavy do Liberce žádné kamiony neposílají, protože tam si chrání svoje krásné přírodní prostředí. A kamiony, které přijíždí z Olomouce, ty už tam jezdí a vybírají si směr na Jičín a Mladou Boleslav,“ uvedla mimo jiné Eva Šefrová, spolumajitelka Autocampu Sedmihorky.
Čtěte také
„Nakonec po mnoha letech, kdy nestojí nic a pořád řešíme zátěž, která roste, neklesá, jakkoliv chápu všechny argumenty, tak z hlediska dat, z hlediska toho, co posuzovali dopravní inženýři, je tohle řešení, které dává největší smysl,“ uvedl dále ministr Kupka.
Podle něj by se mělo začít stavět v roce 2029, a nová silnice by měla být hotová v roce 2032. Odpůrci nové trasy silnice I/35 Českým rájem, která počítá s několika velkými mosty a tunely, svoji snahu zabránit této stavbě ale nevzdávají.
Související
-
Němci chtěli vést pod Ještědem tunel. Badatelé si dlouho mysleli, že jde o legendu
Plány nacistického Německa na přestavbu Liberce zahrnovaly i rozsáhlé dopravní stavby včetně napojení města na dálniční síť. Tomu měl pomoci i tunel pod Ještědem.
-
Plán koridoru pro rychlotrať z Prahy do Liberce se nelíbí některým obcím, ani samotnému Liberci
Liberec a Prahu má v budoucnu propojit nová rychlodráha. Po nové trati by měly vlaky jezdit rychlostí 200 km/h. Stávající trať ale není na takovou rychlost uzpůsobená.
-
Příprava maturitní práce zavedla studenta Daniela až k rychlodráze Liberec – Praha. Kdy se dočkáme?
Magazín Vlakem Libereckým krajem se tentokrát dotkne rychlého vlakového spojení mezi Prahou a Libercem. Redaktor Pavel Petr si o tom povídal se studentem Danielem Forstem.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dům vytopila voda, pozemek a studnu zamořil topný olej. Penzistce s úklidem pomáhá dobrovolník
-
Ligové derby ovládla Slavia, domácí výhru 2:1 zařídili Chytil a Zafeiris. Sešívaní vedou ligu o šest bodů
-
Nasimulovali levitující bahno na Marsu. ‚Vakuovou komoru už po nás nikdy nevyčistí,‘ říká vulkanolog
-
Politolog Jüptner: ANO v Královéhradeckém kraji tahá za silnější provaz. Koalice by se jim ale hodila