Lidé si posměšně ucpávali nos, když jel kolem. Dnes se legenda jménem Trabant úspěšně vrací
Auto značky Trabant se dalo velmi snadno, doslova na koleně, opravit. Pro řadu Čechů také bylo vůbec prvním relativně cenově dostupným vozem. Pád železné opony pro něj ale v podstatě znamenal konec. I když - ne tak docela. Legenda ožívá a oblíbené auto teď například připomíná Regionální muzeum a galerie v Jičíně prostřednictvím výstavy „Můj život s Trabantem".
Prohlédnete si tam nejen řadu kuriozních vozů, ale také rozsáhlou sbírku souvisejících předmětů a nasajete nezaměnitelnou vůní svého mládí a dětství. Jičínská výstava vznikla ve spolupráci s trabantisty Janem Kosejkem a Petrem Hoďákem, kteří se podílejí na každoroční přípravě pravidelného květnového jinolického srazu Trabantů.
Slovo trabant je původně německým ekvivalentem ruského slova „sputnik"
V listopadu 1957, v den výročí Velké říjnové socialistické revoluce, byla ve východoněmeckém městě Zwickau slavnostně zahájena výroba ověřovací série padesáti kusů malých vozů. Jejich označení P 50 se zanedlouho změnilo na známé jméno Trabant.
Je stále spousta nadšenců, kteří tomuto veteránu holdují i v dnešní době a vytvářejí tak svébytný kulturní fenomén.
Michal Babík, ředitel Regionálního muzea a galerie v Jičíně
Když se dnes řekne trabant, většina lidí si představí pověstné bakelitové vozidlo, avšak slovo trabant je původně německým ekvivalentem ruského slova sputnik (čili česky: souputník, druh), tedy jména první umělé družice, kterou Sovětský svaz vyslal na oběžnou dráhu kolem Země krátce před vznikem Trabantu.
V letech 1957 - 1991 se postupně vyráběly čtyři typy těchto aut, z nichž nejpopulárnějším a nejrozšířenějším modelem se stal Trabant P 601, kterého se vyrobily skoro tři miliony kusů.
Ještě v roce 2001 byl Trabant nejvíce registrovanou značkou zahraničních vozů v Česku
„V současné době je u nás kolem 20 tisíc registrovaných Trabantů. Obdiv nebo posměch, duroplastová karoserie, typický zvuk i svébytný design Trabantu jsou pro mnohé z nás už jen nostalgickou vzpomínkou. Přesto je stále spousta nadšenců, kteří tomuto veteránu holdují i v dnešní době a vytvářejí tak svébytný kulturní fenomén. Svědčí o tom pravidelné srazy trabantistů, jejich originální tunningové kreace i cestovatelské projekty, díky kterým toto auto překonává i dnes celé kontinenty," připomíná Michal Babík, ředitel Regionálního muzea a galerie v Jičíně.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rusové na nás vypálili dělostřeleckou salvu, popisuje zahraniční zpravodaj ČT Papadopulos
-
Polská vláda oznámila další chystané změny v diplomacii. Chce se vrátit k nehlášeným kontrolám
-
Česko se rovnému odměňování žen a mužů zatím nepřiblíží. Ministerstvo práce návrh letos nepředloží
-
Na genetice tolik nezáleží, říkají dívky z babyboxu. Anežka a Dominika spolu chtějí zůstat v kontaktu