Legendární trabant slaví 60. narozeniny
Dnes 7. listopadu je to rovných 60 let, co z výrobní linky ve východoněmeckém Zwickau sjelo prvních 50 trabantů.
Ptáte se, proč se tehdejší NDR rozhodla právě pro takovýto typ vozu? „Zaprvé se rozhodli zemi motorizovat něčím malým a lidovým,“ vysvětluje automobilý znalec Petr Kumpfe z libereckého Technického muzea a pokračuje: „Na druhé straně to byl nedostatek plechu, který vedl k tomu, že trabant má karoserii ze speciálního plastu.“
ZAJÍMAVOSTI: O jeho rychlosti se říkávalo, že se dá měřit kalendářem – trabant totiž z nuly na stovku zrychlil za 24 vteřin a sousedé v NDR do seznamu čekatelů na něj zapisovali i svoje děti, protože čekací lhůta na kombík byla neuvěřitelných 12 let.
Trabanty se v takovém provedení vyráběly téměř 35 let – bez výraznějších inovací. „V době svého vzniku bylo auto velmi moderní ve srovnání s tím, co produkovala západní Evropa,“ říká Kumpfe.
„Trabantí současnost“
Legendární vozítko má nejen bohatou minulost, má i svou přítomnost. „Doby, kdy se trabant dával za odvoz nebo za basu piva, jsou dávno pryč. Trabanty našly cestu ke sběratelům, konají se srazy. Auto má dnes spoustu fanoušků a lidé se na něj dívají úplně jinak,“ popisuje Kumpfe.
Související
-
Lidé si posměšně ucpávali nos, když jel kolem. Dnes se...
Auto značky Trabant se dalo velmi snadno, doslova na koleně, opravit. Pro řadu Čechů také bylo vůbec prvním relativně cenově dostupným vozem. Pád železné opony pro ...
-
I trabant dorazil na křtiny mláděte levharta perského
Cestovatel Dan Přibáň vybral pro mládě vzácného levharta perského jméno Egu Sára. Kmotr i kmotřenka se poprvé viděli v královédvorské ZOO, kde se levhartí slečna na...
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka