Koh-i-noor. V roce 1889 uvedla firma na trh tužku, kterou v obchodech koupíte i dnes

Jak se z nejznámějšího diamantu světa stala značka legendárního českého výrobce psacích a výtvarných potřeb? Josef Hardtmuth (1758–1816) odmalička projevoval umělecké schopnosti. Vyučil se zedníkem a kameníkem ve Vídni u svého strýce, ale proslul i vynálezy. Jedním z nich byla i proslulá směs rozemletého grafitu s jílem vypáleným v peci, která dala základ pro výrobu tužek různé tvrdosti. V roce 1802 si ve Vídni založil i továrnu na tužky.

Vypráví: Jan Kovařík
Připravili: Jitka, Škápíková, Mária Pfeiferová a Jan Kovařík
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Jitka Kundrumová
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Premiéra: 19. 3. 2019

Továrna na tužky

Po deseti letech jeho továrna vyráběla přes 840 000 tužek ročně. Po smrti Josefa Hardtmutha vedli podnik jeho dva synové – Ludwig a Carl. A právě Carl rozhodl, že výroba bude v roce 1848 přeložena z Vídně do Českých Budějovic.

Slavná kohinorka

V roce 1889 uvedla firma na trh tužku, kterou můžete vidět po 130 letech v obchodech i dnes. Má žlutou barvu, vyrábí se v různých stupních tvrdosti a nese jméno Koh-i-noor. Jako slavný diamant, který je součástí britských korunovačních klenotů.

V době vzniku byla tato tužka považována za nejlepší psací a kreslicí pomůcku. Získala i řadu ocenění. Po této tužce dostala později název i celá firma. Koh-i-noor Hardtmuth.

Jak pokračoval vývoj firmy? Co určuje stupeň tvrdosti tužek? A jaký sortiment firmy můžete najít v dnešní době?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související