Když má být něco velmi lehké, je to i velmi drahé, říká odborník na výrobu letadel Milan Šlapák

Nebýt pandemické krize, která výrazně zasáhla i leteckou dopravu, mohli bychom říct, že každé dvě vteřiny odstartuje na planetě letoun, který pohání motor GE. Co všechno se v leteckém průmyslu změnilo, kam se ubírá, co se pohnulo dopředu, co naopak zaostává – to jsou témata pro Milana Šlapáka, generálního ředitele GE Aviation Czech. Firma před dvěma lety oslavila sté výročí svého vzniku a třeba i v Hradci Králové provozuje ve spolupráci s ČVUT zkušebnu turbovrtulových motorů.

Milan Šlapák působí ve firmě GE od roku 1999, v různých rolích, v různých zemích, v různých divizích. V GE Aviation Czech je od roku 2009. Je absolventem inženýrského a doktorandského studia na ČVUT, studoval v zahraničí, působil v Itálii, Francii, v Číně a ve Spojených státech amerických. Je také viceprezidentem Českého leteckého průmyslu.

Je skutečně vaší největší radostí fakt, že to, co se dlouho konstruuje, tisíce hodin zkouší na zkušebnách, se pak poprvé vznese do vzduchu?

„Myslím, že co se týče emocionální stránky, tak ten první let je to největší, co je. Když máte tu možnost, že jste na tom letišti, máte ve sluchátkách věž, posloucháte pilota a vidíte instrukce, které dostává z inženýrského a bezpečnostního týmu, vidíte veškerou infrastrukturu, která na letišti je, včetně záchranářů. Plus první lety se dělají tak, že tam máte ještě jedno letadlo, které všechno nahrává, létá za letadlem, před ním, okolo, aby nahrávalo, a zpětně při vyhodnocování jsme si mohli říct, co všechno proběhlo správně a co případně ne. Emocionálně vám to dá ohromný náboj a nadšení do další práce.“

Alena Zárybnická a Milan Šlapák natáčí Zálety

U zrodu firmy GE stál muž, který tvrdil, že bezradnost a nespokojenost jsou prvními předpoklady k pokroku. A taky říkal, že nic, co by stálo za to, jsem neudělal náhodou, za vším je spousta poctivé práce. Je vám blízké Edisonovo vnímání světa?

„Je, velmi to rezonuje. Nejen proto, že to je zakladatel General Electric, ale jeho myšlenky a přístup k práci, že neexistují žádné zkratky, kouzelný prášek, všechno se musí prošlapat od začátku do konce, a velmi často čím je ta cesta náročnější a těžší, tím je ten výsledek kvalitnější.“

Priorita číslo jedna je bezpečnost. Tam se nesmí dělat kompromisy.

Řekněte mi, kdybychom měli popsat letecký motor od okamžiku prvního návrhu až po fakt, že se vyrábí sériově. Pro mě je ten proces komplikovaný a dlouhý. Moderní technologie ho, předpokládám, hodně urychlují. Srovnejme to, jak to bylo dřív a jak je to teď?

„Ten pokrok je neuvěřitelný. A nemyslím, že jsem úplně ideální osoba, která by tohle posuzovala, protože v letectví jsem pouze deset, dvanáct let. Když se podívám do našich archivů a podívám se do produktů, které jsme dostali do portfolia právě díky akvizici společnosti Walter, tak v té době v podstatě inženýři všechno vytvářeli na papírech, na kalkulačkách počítali pevnostní záležitosti, pružnost, termodynamické výpočty, takže z tohohle pohledu velký respekt k osobám, které byly schopné toto nadesignovat, spočítat a připravit. Ta hloubka znalostí byla enormní. V dnešní době využíváte software, analytiku, designové nástroje, které vám pomáhají tyto věci automatizovat.“

Milan Šlapák s hosty během otevření nové zkušebny turbovrtulových motorů GE

Jaký je obecný trend a požadavek od výrobců letadel směrem k motorům? Hledá se univerzálnost, výjimečnost, hledá se ekologické vnímání celého problému?

„Ta kritéria spolu velmi úzce souvisí. Pokud se podíváme na pohled koncového uživatele, což je letecká společnost, tak aby mohla fungovat dál, musí být ekonomicky profitabilní, musí pro ni ten obchodní případ dávat smysl. A aby to dávalo smysl, tak tam musí být univerzálnost, nebo řekněme flexibilita použití, musí tam být ekonomie provozu, ať už letounu, potažmo motorů, musí tam být bezpečnost a tak dále. Ty věci v letectví jsou velmi provázané a zároveň jsou ta kritéria často protichůdná. Pokud má být něco velmi lehké, bohužel to s dnešními technologiemi znamená, že to je zároveň velmi drahé. Takže vždycky hledáte ideální kompromis, musíte se na to dívat z pohledu koncového uživatele, provozovatele letadla, tak aby ta výsledná ekonomika pro něj byla ideální a přijatelná. Priorita číslo jedna, kde se nesmí dělat žádné kompromisy, je bezpečnost.“

Spustit audio

Související