Kamiony vozí ekonomický růst, zákaz předjíždění nic neřeší, tvrdí šéf sdružení dopravců

8. leden 2019

Skupina poslanců ANO, ČSSD a KSČM navrhuje zákaz předjíždění a jízdy v levém jízdním pruhu pro kamiony, který by platil ve všední dny mezi šestou a dvaadvacátou hodinou. Může takové opatření vyřešit dopravní problémy na dálnicích?

Petr Holub: Na D1 neselhal Ťok, ale český stát

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na dálnici D1

Oblíbená hra o tom, kterému z ministrů nejspíše hrozí vyhazov, má na přelomu roku přesvědčivého vítěze v šéfovi dopravního resortu Danovi Ťokovi.

„Problémy to nevyřeší. Je to pokus řešit následek a nikoli příčinu,“ míní generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. Ta prý tkví v tom, že dálniční sít není postavena v dostatečné kvalitě, chybí tříproudé úseky i místa pro odstavení vozidel a odpočinek.

Stát prý také dlouhodobě zanedbává zimní údržbu, která by neměla být soutěžena pouze s ohledem na co nejnižší cenu, a nedostatečná je i kontrola projíždějících zahraničních řidičů ze strany policie: „Mají pocit, že si zde mohou dovolit více než jinde,“ tvrdí.

Těšíme se z ekonomického růstu, který vozí nákladní silniční doprava. Zajišťuje 75 % přepravy zboží. Bez ní bychom růst neměli.
Vojtěch Hromíř

Poukazuje na to, že na rok 2020 se plánuje dramatické zvýšení výběru mýta: „Nedokáži si představit, že stát zakáže kamionům používat dva pruhy na dálnici, a přesto budou platit mýto. Bavme se o elementární spravedlnosti,“ vyzývá Hromíř, který varuje před vznikem dlouhých kolon kamionů kvůli nemožnosti předjet pomalu jedoucí vozidlo.

„Ti řidiči jsou zaměstnanci v pracovním procesu. Nesedí v kamionu, aby se pobavili a projeli. Mají nějaký úkol a na každé straně je zákazník. Tímto plošným zákazem bychom jim tak znepříjemnili život, že by někteří z nich tu profesi opustili. Bavme se o příčině, a tou je nedostatečná údržba, dohled policie a informovanost dopravců,“ shrnuje.

Zákaz je kompromis

Petr Hartman: Politici se snaží kolaps na D1 hodit na kamiony

Kamiony blokovaly dálnici D1

Když neporučíme větru a dešti, tak to zkusíme s řidiči kamionů. V tomto duchu se nesou úvahy o tom, jak nedělat z dálnic odstavná parkoviště. Konkrétně v momentu, kdy začne hustě sněžit.

Poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník připouští, že stát má rezervy v kontrole i údržbě silnic. Prostředky, které Ředitelství silnic a dálnic vynakládá na provoz a údržbu, jsou prý podhodnocené. Navrhovaný zákaz má ale přesto smysl:

„Nevyřeší to všechny problémy, ale jsem přesvědčen, že by mohl pomoci u těch nejzávažnějších, kterých jsme byly svědky například teď před Vánoci,“ upozorňuje.

Na televizních záběrech jsme viděli, jak kamiony zabraly ten nejrychlejší pruh a nemohla se tam dostat policie ani sypače.
Martin Kolovratník

Na pomalu se předjíždějící kamiony si podle Kolovratníka řidiči stěžují dlouhodobě. „Vycházeli jsme z toho, že vozidla nad 3,5 tuny stejně nemohou jet rychleji než 80 kilometrů v hodině. Rychlý pruh by skutečně měl být přístupný pro předjíždění a neblokování provozu,“ podotýká poslanec.

Podle něj je pravděpodobné, že během projednávání ve Sněmovně dojde ke zmírnění zákazu. Už jeho stávající podobu ale Kolovratník označuje za kompromis a nejde prý o nijak drakonické opatření – například na Slovensku totiž zákaz předjíždění na dálnicích pro kamiony platí trvale.

autoři: Veronika Sedláčková , ert
Spustit audio

Související