Jawa klub v Karibiku. Čeští kluci podnikli s kubánskými motorkáři parádní „bezstarostnou jízdu“

19. květen 2022

Uděláme si výlet na legendárních československých motorkách značky Jawa, na kterých cestovatel a dobrodruh Michal Franc z Týniště nad Orlicí projel už pořádný kus Evropy. Tentokrát si ale povídáme o exotickém ostrově Kuba, kde se Michal stal dokonce i členem tamního kubánského Jawa klubu.

Tak jak to bylo s Kubou? Protože jestli si to dobře pamatuji, tak ty už jsi tam byl?
Byli jsme na Kubě už před dvěma lety. Vyprávěli jsme tenkrát v televizi o naší cestě do Ruska na pionýrech. A když jsme odjížděli z vysílání, tak mi v e-mailu přistála pošta od Manuela Menendeze Rodrigueze z Kuby, který nás sledoval v České televizi na Kubě, což bylo hodně vtipné. Psal, že se mu líbilo naše povídání a obdivuje cestování na Jawách. A že by nás rád pozval na Kubu, protože tam mají Jawa klub. Takže jsme se sebrali a letěli jsme se podívat na Kubu na kluky z Jawa klubu. Moc se nám to tam líbilo a domlouvali jsme tenkrát s Manuelem, protože Kubánci nejsou moc zvyklí cestovat na motorkách, že by si to mohli zkusit i oni.

Michal Franc ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jen možná ještě připomeň, kde všude jste už byli na pionýrech?
Projeli jsme velkou část Evropy, celý Balkán, byli jsme v Řecku, dojeli jsme do Ruska do Moskvy na Rudé náměstí, byli jsme s pionýry v Černobylu, v Německu, Chorvatsku, všechny okolní státy. Celkem nám to teď dává dohromady 28 států a 45 000 ujetých kilometrů.

Přivezli jsme jim tam nějaké náhradní díly, protože motorky už mají tak různě poslepované. Ale o to víc si jich zase váží.
Michal Franc, cestovatel a dobrodruh - S Jawou na cestách

A Manuel vás prostě chtěl vidět na Jawě i na Kubě.
Ano. Manuel je prezident tamního Jawa klubu, zakládal ho v roce 2017 se svými kamarády v Havaně. Nechali si Jawa klub zaregistrovat na ministerstvu, takže se stal oficiálním motorkářským klubem na Kubě. A od té doby sdružuje všechny milovníky a majitele československých motocyklů na Kubě, protože těch je tam strašná spousta.

Čtěte také

To jsem se právě chtěl zeptat, jak jsou Jawy na Kubě populární?
Moc. Dovážejí se tam Jawy i Čezety od 50. let minulého století, takže tam mají poměrně silnou základnu. A je jich tam strašně moc. V 90. letech tam přišla německá Emzeta, takže zájem o Jawu trošku opadl, ale protože to je prostě kvalitní značka a bylo jich tam hodně, tak měli dost náhradních dílů, takže se k nim zase všichni vrátili. Většina lidí na Kubě používá československé stroje.

A teď už prý tam tolik náhradních dílů není.
Vezl jsem tam nějaké náhradní díly, posílal jsme několik krabic, abych klukům pomohl, protože na Kubě je dnes nedostatek úplně všeho, obzvláště tedy náhradních dílů na motocykly. A když jsem tam letěl teď podruhé, tak jsem do toho zapojil i své fanoušky na sociálních sítích a celkem jsme vybrali přes 20 kilo náhradních dílů, který jsem naložil do kufru, vzal do letadla a odletěl vesele na Kubu. Jenže jsem si neuvědomil, že dovoz těchto věcí na Kubu není úplně povolený.

Členové spolku S Jawou na cestách tentokrát vyrazili na Kubu

Když jsem si tam na letišti přebíral zavazadlo, tak si mě vzali stranou celníci, docela na mě křičeli, musel jsem dát zavazadlo znovu na rentgen a zhrozil jsme se. Najednou jsem viděl ta ozubená kola, řetězy a další náhradní díly, vypadalo to, že mám v kufru nějakou bombu. Řekli, ať to pomalu otevřu, všichni šli dál. Ale pak jsem si uvědomil, že mi Manuel právě kvůli takovým situacím poslal dopředu dopis ve španělštině pro celníky. Takže jsem ho vytáhl, ukázal jsem celníkům a tam byla jedna krátká věta, kde bylo napsáno: Toto je dar kubánskému lidu. Tyto díly budou sloužit motocyklům, lidem pracujících na farmách a třtinových polích. V tu chvíli se celníci začali usmívat a stále dokola opakovali gracias, gracias. Takhle jsem se dostal na Kubu.

Čtěte také

Svoji motorku jsi na Kubu přivezl nebo bylo zbytečné vozit dříví do lesa?
To ani není možné, dovézt motorku na Kubu, takže stačily náhradní díly. Manuel nám tam připravil na cestu jednu Čezetu 175. Jel se mnou na Kubu ještě kamarád Honza, který je také členem našeho spolku S Jawou na cestách. S ním jsme se na Čezetě střídali. A jel s námi i Manuel, který má také svoji Čezetu 175, sajdkáru. Tedy, kdo z nás s Honzou zrovna neřídil motorku, tak seděl u Manuela v sajdkáře a kochal se, vezl se a fotil.

Jezdí jim tam naše motorky stejně jako tady u nás doma?
Kupodivu jezdí, až jsem se divil. Neměli jsme žádnou poruchu na cestě, ujeli jsme přes 1 000 kilometrů po Kubě a motorky to zvládly úplně bez problémů. Jen prostě nejsou v takové kondici jako originál, jak jsme tady zvyklí. Protože když jim chybí náhradní díly, tak mají motorky už různě poslepované. Ale o to víc si jich váží.

Zapózovala nám i Jersonova krásná žena

Co všechno jste na cestě viděli a zažili?
Projeli jsme zhruba polovinu ostrova, vyráželi jsme z Havany a vydali se na Varadero. Pak jsme pokračovali do města Sagua La Grande, navštívili jsme Santa Claru, Sancti Spíritus, přenocovali jsme v Trinidadu, to je úžasné město, který nejvíc vyhledávají turisté. A pak jsme pokračovali do slavné Zátoky Sviní.

Čtěte také

Zátoka Sviní se proslavila v roce 1961, když se Američanům moc nepovedlo osvobození ostrova od vlády a diktatury Fidela Castra.
Přesně tak. Je tam dnes muzeum, které tuto událost mapuje. Můžete se tam jít podívat, jak to vlastně probíhalo, protože vylodění amerických stoupenců trvalo asi tři dny, ale protože Fidel o tom věděl, tak z toho byl velký masakr.

Zážitků bylo určitě hodně. Dokázal bys vybrat jeden za všechny?
Celá Kuba. Ale pro mě bylo asi nejzajímavější, že Kuba byla dva roky uzavřená kompletně turistům. Už před covidem tam byl nedostatek všeho a teď tedy kompletně. Takže my jsme třeba ve Varaderu šli do vyhlášené pivnice, že si dáme pivo. Ale pivo zrovna už týden nebylo. Tak se nám omlouvali a místo piva jsme si dali piňa coladu a nějaké drinky. Pak jsme šli do kavárny a servírka se omlouvala, že není už týden káva. Ale protože majitel sehnal zrovna pár beden piva, tak jsme si v kavárně dali pivo. Ale o kávu jsme nepřišli, protože tu jsme si dali na tržnici ve stánku s hamburgery. Takže to bylo vždy takové překvapení, kde si co zrovna dáme.

Co další cesty a plány?
Letos jsem si řekl, že vynechám cestu na pionýru, a s Manuelem jsme začali plánovat další cestu Kubou. Protože jemu se to strašně líbilo, byl spokojený, že to motorka zvládla. Chytlo ho to stejně jako mě tenkrát před lety. Takže už jsme spolu začali plánovat cestu druhou polovinou ostrova.

Všechny nás spojuje vášeň pro staré motocykly a cestování. To nás dalo do hromady a vznikl projekt S JAWOU NA CESTÁCH. Od roku 2014 brázdíme silnice evropských států a měst. Koupali jsme se v 5 mořích, máme projeto 28 států a přes 41 000 kilometrů.

Naším hostem byl Michal Franc, který s Jawou tentokrát projel Kubu.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související