Ivan Kolman: Sklo je jediná umělá hmota, která se člověku povedla

23. únor 2018

“Sklo je jeden z nejušlechtilejších materiálů, který si člověk osvojil.” říká sklářský výtvarník, akademický sochař, Ivan Kolman. Dnes se věnuje hlavně práci s plochým sklem, které brousí klínovým řezem, leští a pískuje. Jeho skleněné obrazy zhotovené mistrnou sklářskou technikou řezu do rozměrných, těžkých skleněných tabulí jsou naprosto jedinečným spojením řemeslné dokonalosti a originálního výtvarného výrazu.

Pražský rodák Ivan Kolman,  žije a  tvoří, po absolutoriu UMPRUM v Liberci. Je žákem slavného sklářského výtvarníka prof. Stanislava Libenského, který ho také přivedl ke sklu jako k materiálu umožňujícímu osobité výtvarné vyjádření.

“Pan profesor Libenský byl naprosto výjimečná osobnost, člověk nesmírně srdečný, který se pral za své studenty, všichni na něj vzpomínáme s láskou.” říká akademický sochař, jehož cesta na UMPRUM byla původně motivována ambicí studovat loutku.

Studium v Libenského sklářském atelieru a praxe ve sklářské výrobě  nakonec „způsobily“, že u skla zůstal a postupně si osvojil  originální výtvarnou řeč kombinující tradiční řemeslné techniky opracování skla s originálním  uměleckým stylem.

Dominik Lang: Mistrovskému vedení ateliéru jsem se chtěl vyhnout

Dominik Lang

Už před pěti lety hodnotila porota Ceny Jindřicha Chalupeckého tehdejšího laureáta Dominika Langa jako jednoho z nejslibnějších mladých umělců na české i mezinárodní scéně. A zcela právem.

Technika, kterou  Ivan Kolman  ovládá jako jeden z mála umělců na světě, dostala jeho díla do mnoha světových sbírek a výstav. Také tímto způsobem vzniklo i několik rozměrných panelů pro architekturu nebo oficiální dar papeži Janu Pavlu II. u příležitosti svatořečení Anežky České.

Nedávno jeho díla měli možnost vidět  návštěvníci  pražské Knupp gallery společně s díly Jiřího Nepasického na výstavě nazvané Jemnost versus ostrý řez.

 

autor: David Hamr
Spustit audio