Fojtovická farma na jeden den oživila slávu starých traktorů. Nejstaršímu stroji bylo téměř osmdesát let

31. srpen 2019

Spanilou jízdou mezi Fojtovicemi a Komáří vížkou na Teplicku se předvedly dvě desítky historických traktorů různého stáří i velikosti. Většina z nich z Německa.

„Jedná se vlastně o takový nultý ročník setkání, protože spolupráce s Němci začala vlastně náhodou vloni, když se tady u nás zastavili na odpočinek a jídlo a udělali si takový malý mejdan,“ popisuje s humorem začátek přeshraničního přátelství Michal Krajhanzl z pořádajícího Sdružení za obnovu Fojtovic. „Jak začali vyprávět o činnosti jejich spolku, který zachraňuje historické traktory, moc se nám to líbilo,“ dodává.

Němečtí účastníci ze saského sdružení přátel Alt-Traktoren-Freunde Wesseritzkreis přijeli v sobotu do příhraničních Fojtovic s nadšením a dovednostmi zkušeného organizátora. „Oslovili jsme také českou stranu, tam se nám zatím podařilo získat jen dva účastníky, ale věřím, že do příštího roku se i česká účast zvětší, přísliby už máme,“ doufá Michal Krajhanzl.

Z Německa dorazilo na Fojtovice přes dvacet nablýskaných traktůrků. „Se zachraňováním těchto krásných strojů jsme začali krátce po revoluci v roce 1989, kdy začali sběratelé ze západu staré traktory vykupovat a odvážet si je jako kuriozity na západ,“ vzpomíná na počátky spolku Rudolf Neubert ze saského Somsdorfu. „Byli jsme přesvědčení, že toto je součást našeho kulturního dědictví, které má zůstat tady.“

Traktory zachraňují už třicet let

Nejtěžší podle něj při této práci kupodivu nejsou ani technické obtíže nebo složité shánění náhradních dílů. „Naši členové nejsou už nejmladší, některým je i přes osmdesát let. Chybí nám mladí lidé, kteří by v našem díle pokračovali,“ vysvětluje Rudolf Neubert s tím, že po technické stránce jsou potíže obdobné – najít lidi, kteří by byli schopní vyrobit potřebné náhradní díly.

Diváci tak mohli obdivovat stroje, které ještě před pár desítkami let byly na polích Krušných hor běžné. „ Z českých mohu jmenovat Zetor 25K, Škoda 30. Z německé strany je tu asi dvacet traktůrků německých značek, především německá legenda Lanz-Bulldog, první verze Mercedesu Unimog, úžasně zrenovovaný krásný kousek, Massey Fergusson nebo Deutz,“ vyjmenovává Michal Krajhanzl ze Sdružení za obnovu Fojtovic.

Německá legenda se rozjede třeba i na rozpuštěné máslo

Nastartovat téměř osmdesát let starý stroj Lanz-Bulldog ovšem nebyla jednoduchá záležitost. Operace zahrnovala zahřívání dvoutaktního dieselového motoru letlampou a a asi dvacet minut trpělivosti. „Vzpomínám si na dětství, jak v polední pauze traktory celou hodinu stály na dvoře nastartované, aby se celá procedura nemusela po obědě opakovat,“ usmívá se jeden z členů německého spolku, zatímco letlampa žhaví „nos“ motoru.

„Motor Lanz-Bulldoka je dieselový, ale v případě nutnosti dokáže jet na jakékoli tekuté mastné palivo, rostlinný olej, vyjetý olej nebo třeba máslo,“ říká hrdě Rudolf Neubert.

Projížďku zvládly bez poruchy všechny stroje

Část cesty zpět na Fojtovickou farmu mimo silnici, před pole. Nadšenci silných motorů ovšem měli ve své traktory důvěru. „Cestu samozřejmě zvládnou, jsou to léty prověřené stroje,“ usmíval se Michal Krajhanzl.

„To víte, je sobota, manželky nás dopoledne s dětmi vyhnaly, tak jsme se sem přijeli podívat,“ říká Tomáš z Krupky, který vystavené stroje obdivoval s kamarádem Zdeňkem. „Jsme oba řidiči z povolání, tak máme k motorům blízko.“ 

Němečtí účastníci dobře naladěným diváků po vyjížďce předvedli ukázky mlácení obilí a dalších zemědělských prací, hlasovalo se také o nejkrásnější stroj. Ten nejstarší byl známý: Lanz-Bulldog z roku 1938.

Spustit audio

Související