Embéčko slaví šedesátiny. Význam Škody 1000 MB byl stejný jako Fordu T pro Ameriku, hodnotí znalec

21. března slaví Škoda 1000 MB 60 let od představení modelu v Mladé Boleslavi. Čechoslováci o ní vymýšleli nejrůznější vtipy, i tak o ni byl nebývalý zájem. Jaký význam měla její výroba pro Československo a čím auto řidičům ztrpčovalo život? Poslechněte si reportáž.

První prototypy Škody 1000 MB vznikly v roce 1956, vysvětluje Petr Kožíšek z Národního technického muzea v Praze: „Nakonec šel směr k tomu budoucímu embéčku, to znamená motor vzadu.“

- Soudruhu inženýre, čím se embéčko liší od předchozích vozů?
- Liší se zásadně.

Škoda 1000 MB byla představena 21. března 1964 a vozidlo bylo koncipované jako levný rodinný automobil. Takto o něm mluvili v dobové reklamě: „Vůž Škoda 1000 MB má výbornou jízdní stabilitu...

Automobil Škoda 1000 MB byl pro motorizaci Československa asi něco jako Ford T, pro motorizaci Ameriky – mimořádně významný. Vyrobil se v necelých 450 tisících kusech,“ přibližuje Petr Kožíšek, vedoucí Oddělení silniční a vodní dopravy v Národním technickém muzeu.

Rekordní embéčko je k vidění ve ŠKODA Muzeu. Jde o miliontý vůz vyrobený v jedné typové řadě ŠKODA 1000MB - ŠKODA 100

Mezi řidiči se novému modelu tehdy přezdívalo taky „Tisíc malých bolestí. Protože tam byla řada zbytečných věcí, které jejich novým majitelům ztrpčovaly život. Například hadičky od nádrže, které zpuchřely téměř každému po velmi krátké době,“ popisuje Kožíšek.

Proto o něm také Čechoslováci vymýšleli různé vtipy:

- Kdy jede embéčko nejrychleji?
- Na montážní lince.

To zaznělo v rozhlasové hře nazvané Černá kronika z roku 2018. To ale nemění nic na tom, že o 1000 MB byl nebývalý zájem. I tady před rozhlasem na Vinohradské třídě byla kdysi Mototechna, kam budoucí majitelé chodili sledovat, kdy se na jejich pořadové číslo dostane.

autoři: Luděk Hubáček , agf
Spustit audio