E-shopy se připravují na Vánoce, chybí jim ale zaměstnanci. Výprodejů má být letos míň

8. září 2018 06:00

Do Štědrého dne sice zbývá ještě 107 dnů, obchodníci se ale na největší svátky nakupování poctivě chystají už teď.

Podle posledního průzkumu společnosti Shoptet jsou na Vánoce připravené tři čtvrtiny velkých e-shopů. A nejedná se jen o zboží. Prodejci každým rokem nabírají na hlavní sezónu i víc pracovníku. Kvůli nízké nezaměstnanosti to ale není jednoduché.

Kromě naskladnění zboží chystají marketingové kampaně a taky nabírají posily. Každým rokem to znamená stovky lidí navíc. Jen třeba druhý největší e-shop Mall.cz letos posílí svůj tým o 150 nových pracovníků.

Kvůli nízké nezaměstnanosti tak společnost začala s náborem už o letních prázdninách. „Náborové kampaně zahajujeme s dostatečným předstihem již v průběhu prázdnin, největší vánoční špička u nás začíná již stabilně úderem kampaně Black Friday, tedy 23. listopadu,“ řekl Radiožurnálu její mluvčí Jan Řezáč.

Třeba Datart ale nové posily teprve přijme. Podle mluvčí společnosti Ivy Pavlouskové to ale bude daleko obtížnější než v předchozích letech. „Brigádníky pro prodejny a sklady budeme řešit až v září a říjnu, s tím, že je stále obtížnější sehnat brigádníky, tím jak se ekonomice dobře daří, je nízká nezaměstnanost tak se o ně v podstatě firmy přetahují a přeplácí.“

A největší e-shop Alza.cz už teď se svými zaměstnanci nacvičuje krizové situace, které můžou nastat s náporem objednávek před Vánoci. „Například interním nácvikem krizových scénářů, ty uměle interně simulujeme a v rámci praktického cvičení pak hledáme vhodné postupy, jak situaci vyřešit co nejefektivněji, aby zákazníci byli co nejspokojenější.“

Vánoční výprodeje

Většina velkých obchodníků odstartuje výprodeje na první svátek vánoční, tedy 25. prosince. Podle společnosti Shoptet ale letos slevy nebudou tak vysoké jako v předešlých letech a bude jich míň. Je za tím dobrá ekonomická situace, vyšší platy a trend, že si lidé dopřávají dražší a kvalitnější zboží. Velké e-shopy ale tento průzkum nepotvrzují - slev podle nich bude stejně jako loni.

Výjimkou nejsou lákadla ve výlohách v podobě plakátů, které poutají až na 80procentní slevy. Tak hluboko ale ceny nepadají. Podle dat společnosti Heuréka byla v loňském roce průměrná výše slev těsně pod hranicí 20 procent. Jen u oblečení byly slevy o něco vyšší. Stejně tomu bylo i předchozí rok.

Útrata 25 miliard korun

Během prvního pololetí utratili Češi v internetových obchodech skoro 52 miliard korun, o 11 procent víc než ve stejném období loni. Alespoň to vyplývá z dat společnosti Heuréka. První pololetí bývá, co se útrat týká, slabší. Za celý loňský rok utratili zákazníci v e-shopech 115 miliard korun.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíc e-shopů v celé Evropě, 40 100. Jen loni přibyly skoro 4 tisícovky nových e-shopů. Nejvíc lidé nakupují na internetu elektroniku a fotoaparáty. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci.

autor: bkl
Spustit audio