Do pražských ulic poprvé vyjela historická tramvaj K2. Cestující bude vozit na turistických linkách 23 a 42

3. únor 2023 15:00

V Praze poprvé vyrazil do ulic tramvajový vůz typu K2, který bude cestující vozit při nostalgických jízdách. Dopravní podnik ho má jenom v jednom exempláři. Historie této konkrétně tramvaje se začala psát před 46 lety. Tramvaj se hned z výroby přesunula do Bratislavy, odtud pak po letech do Brna, kde se z "električky" stala takříkajíc šalina. Teď tramvaj přivítali v Praze, kde vůbec poprvé bude vozit cestující. A na první projížďce byl i náš reportér Tomáš Maleček.

"Tak teď zrovna máme rychlost 20 km/hod, protože jedeme okolo zastávky. Tramvaj může jet okolo 60 km/hod, ale my se takto asi reálně nerozjedeme, do kopce určitě ne, to až na rovině po delší době," popisuje technický šéf DPP. Při historicky první jízdě tramvaje K2 po Praze totiž do její kabiny usedl Jan Šurovský, technický ředitel pražského dopravního podniku.

Do pražských ulic poprvé vyrazila historická tramvaj K2

"Do kabiny řidiče této unikátní tramvaje ale nemůže usednout každý řidič. Je na to speciální kurz a do toho kurzu jsou zatím nominováni pouze řidiči, kteří mají oprávnění řízení tzv. dvounápravové tramvaje, což jsou ty staré otevřené dřevěné tramvaje, doplňuje Šurovský.

Tramvají se můžu svézt nadšenci už tuto neděli na historické lince 42. Od jara pak bude vyjíždět pravidelně i na nostalgickou linku 23 z Prahy.

Návrat do Prahy

K2 se tak po téměř půl století symbolicky do Prahy vrací. V roce 1977 ji vyrobili v závodě ČKD Praha. Pak putoval vůz do Bratislavy, kde až do roku 2009 sloužila pro výcvik řidičů. Pak dlouho stála v bratislavské vozovně Krasňany.

Do pražských ulic poprvé vyrazila historická tramvaj K2

Ze Slovenska ji před dvěma lety odkoupil právě pražský dopravní podnik, a to za 1000 eur, v přepočtu tedy ani ne za 25 tisíc korun. Víc než rok ale strávila v brněnské vozovně Medlánky, tamní dopravní podnik ji zrenovoval za 9,5 milionu korun. Od začátku prosince pak stála v ústředních dílnách v pražské Hostivaři a 2. února slavnostně poprvé vyjela do prařských ulic s cestujícími.

K2 je nyní ve velmi dobrém stavu. Její oprava v Brně ale trvala 14 měsíců, a to po převozu z Bratislavy nebyla v zase tak špatném stavu. Musíme totiž vzít v úvahu, že tou tramvají se vlastně cestující nikdy nesvezli, sloužila pouze jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Karoserie byla přesto hodně zdeformovaná a nutná byla i výměna velké části nosných prvků. Proměnou prošel i interiér a kabina řidiče, která odpovídá původnímu provedení. Nicméně řidiči tam najdou i moderní prvky, ty jsou ale skryté, aby nenarušovaly původní vzhled vozu.

Poslechněte si celou reportáž Tomáše Malečka z první jízdy K2.

autoři: Tomáš Maleček , JMys
Spustit audio