Dejte kolo do servisu už před zimou. Na jaře jen nasednete a vyjedete, radí zkušený cyklista

8. prosinec 2022

Při teplotách mírně nad nulou vyjíždějí snad už jen ortodoxní cyklisté. Proto možná přemýšlíte, že kolo uložíte k zimnímu spánku. I před zazimováním se vyplatí mu věnovat péči a servis, které si každé kolo po sezóně zaslouží. Jak na to?

„Kola se ztrácejí, proto dobře vyberte a zabezpečte místo, kam ho dáte,“ radí známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček. Kolo nejdříve umyjte, a pak zkontrolujte jeho stav. Pokud při jízdě začaly pneumatiky nebo jiné věci zlobit a nezvládnete opravu sami, odvezte kolo do odborného servisu. Kolo tak budete mít už připravené na jaro. Jen nasednete a odjedete. V opravnách kol mají teď dostatek času na opravy, náhradní díly jsou levnější a vyhnete se době jara, kdy všichni budou chtít jezdit, servisy budou přetížené a budete déle čekat na opravu.

Na kole si může každý vše opravit sám, pokud to bude umět. Běžnou prohlídku, jestli kolo nemá tzv. osmičku, pláště nejsou moc ojeté nebo zda není probrzděný ráfek. „Pokud ale nemáte měrku, vytažený řetěz pozná až servis. Jeho včasná výměna pak ušetří spoustu peněz za zbytečné opotřebení dalších, podstatně dražších dílů,“ upozorňuje cyklista.

U hydraulických brzd si ale už kapalinu sami nevyměníte. Ta by se měla měnit minimálně jednou ročně. Dostává se do ní hodně nečistot, stává se z ní rosol a opravy jsou potom dražší než nové brzdy.

Další kategorií jsou tlumiče s náplní. „Na každou vidlici je jiné nářadí, tlumiče mají rozdílné těsnění, výrobci vyžadují jiné kapaliny a podobně. Odborník provede opravu tak, aby vás to stálo co nejméně peněz a s tlumiči jste v sezóně neměli žádné problémy. Kupovat si drahé speciální nářadí je zbytečné vyhazování peněz. Při výměně kapalin a těsnění musíte mít určitou zručnost a praxi. Jinak uděláte větší škodu, než by stála oprava závady.“

Elektrokolo

Zazimování elektrokol

Elektrokolo je těžší a dražší. Tam se opravdu vyplatí najít bezpečné místo, kam ho uložíme. Největší opotřebení má řetěz, který se vyplatí nechat po sezoně změřit, případně vyměnit. Jinak zde platí stejný postup jako u běžných kol.

Důležité je vyjmout akumulátor a nechat naplno dobít. Ten skladujte v chladnější místnosti a nezapomeňte ho během zimy minimálně 2x až 3x dobít. Jinak se vám může stát, že na jaře nevyjedete a akumulátor bez udržování v nabitém stavu ztratí kapacitu.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio