Čínská kina v tržbách překonala ta americká. Ze dvou třetin díky domácí produkci

V pokladnách čínských kin se za první čtvrtletí letošního roku poprvé v historii vybralo víc peněz než ve Spojených státech a Kanadě. To by mělo zajímat filmová studia, myslí si americký web IndieWire, který se zaměřuje na filmový průmysl.

Píše, že první čtvrtletí roku 2018 už skončilo a celkové kasovní tržby čínských kin poprvé překonaly ty severoamerické, když překročily tři miliardy dolarů. To je oproti stejnému období minulého roku nárůst o 39 procent. V Severní Americe naopak tržby o dvě procenta poklesly.

Není to samozřejmě žádné překvapení, upozorňuje portál. Už dlouho se prý vědělo, že to jednou přijde. Čína má 1,3 miliardy obyvatel, oproti Severní Americe je tedy její populace čtyřnásobná. Přestože tedy mají čínská kina o hodně nižší marže, americká filmová studia hleděla na Dálný východ už dlouho jako na hlavní záruku budoucího růstu a zisků.

Americké zklamání

Zapomeňte na Top Gun a Ramba. Vlastenecké válečné filmy teď točí hlavně Čína

Vlastenecky laděný film Wolf Warrior 2 je v Číně hitem

Teroristé okupují slabou středoasijskou zemi, zajmou tamní čínské občany, zmocní se místního arzenálu a rakety namíří na Peking. V podání filmu Sky Hunter neboli Nebeský lovec je to ideální situace pro čínské stíhací piloty, kteří bez zaváhání zamíří do akce. Misi vede pohledná Čao Ja-li, která chrlí jednu hlášku za druhou a zvládá pilotáž stíhaček i helikoptér.

Je to tedy dobrá zpráva? Moc ne, konstatuje IndieWire. Dodává, že sice není jisté, jestli bude výsledek za celý rok stejný, ale čínský úspěch nevěstí pro americký filmový průmysl nic dobrého. S americkými studii toho totiž nemá moc společného.

Nárůst v Říši středu přišel skoro jenom díky obrovskému úspěchu několika domácích čínských titulů. Největší ohlas měl válečný film Operace Rudé moře, který zatím vydělal přes půl miliardy dolarů. Srovnatelně úspěšný byl pak třeba druhý díl dobrodužné fantasy Lov na příšery.

Pro srovnání: nejúspěšnější americký titul Black Panther vydělal v Číně jen pětinu této částky, sto milionů dolarů. Hned po něm měl v Číně nejvyšší tržby snímek Pacific Rim: Povstání.

Podle dostupných údajů to vypadá, že dvě třetiny celkových tržeb čínských kin za první čtvrtletí letošního roku pocházejí z promítání domácích filmů, zatímco z produkce amerických a britských snímků jen třetina.

Mnohem lepší výsledek amerických filmů v prvním čtvrtletí minulého roku pak pravděpodobně souvisí se zklamáním v podobě čínského koprodukčního snímku Velká čínská zeď s Mattem Damonem v hlavní roli. V Číně nevydělal ani 200 milionů dolarů, přitom měl na tamní poměry obrovský rozpočet ve výši 150 milionů dolarů. Velký úspěch nezaznamenal ani v USA nebo jinde ve světě.

Státem řízená distribuce

Kasovní výsledky filmů v Číně silně ovlivňuje i státem kontrolovaný distribuční systém, který určuje, kdy se díla objeví v kinech. Mezi pravidla patří, že dvě nejlepší období – konec prosince a čínský nový rok na konci února – jsou vyhrazena pro čínské tituly.

Disneyovka Poslední bohatýr je nejúspěšnějším ruským filmem historie. Překonala i Stalingrad

Ruský film Poslední bohatýr

Ruská kina žijí momentálně pohádkou a velkofilmem současně. Snímek Poslední bohatýr režiséra Dmitrije Ďjačenka se podle ruského serveru RosBizněsKonsalting neboli RBK stal nejvýdělečnějším filmem v dějinách ruské kinematografie.

Znepokojivá je na tomto výsledku pro server IndieWire ale i jiná věc. Třeba Operace Rudé moře utržila v Číně víc peněz, než se to kdy povedlo jakémukoliv americkému snímku. Něco podobného se loni podařilo i čínskému vlasteneckému akčnímu trháku Vlčí válečníci 2.

Tyto filmy tak samy dokonale zastínily všechno, co Číňanům dokázala nabídnout Amerika. Vůbec přitom nezáleží na tom, jestli mimo Čínu ještě někoho zajímají. Čínští producenti přišli na to, jak natáčet snímky, které domácí publikum osloví i bez světových hvězd, analyzuje situaci americký filmový server.

Je podle něj jasné, že v tom budou čínští tvůrci pokračovat a svou převahu na domácích plátnech ještě posílí. To pak určitě potěší i centralizovaný systém státem řízené distribuce, protože to odpovídá jeho finančním i nacionalistickým zájmům. Američany to ale přivádí do trapné situace, protože hollywoodská studia, která dnes doma o „dospělý“ trh s obtížemi bojují, si od Číny slibovala ekonomickou záchranu.

Rostoucí soběstačnost

Nemusí to nutně znamenat, že by se Američané přestali snažit v Číně se svými filmy uspět. Takového trhu by se sotvakdo dobrovolně vzdal. Západní producenti ale budou muset investovat nikoliv nepodstatné částky do natáčení snímků, které americké publikum třeba tolik nezaujmou.

Black Panther přepisuje dějiny. Stal se třetím nejvýdělečnějším filmem v USA a promítají ho Saúdové

Z filmu Black Panther

Nač si kazit radost přepočty, které zohledňují inflaci. V celkových číslech si komiksový blockbuster ze stáje Marvel Black Panther doskočil po 9. víkendu v amerických kinech na oslnivou metu 659 milionů dolarů a poslal ke dnu Titanic Jamese Camerona. Dostal se tak na třetí místo historického žebříčku.

Dobrým příkladem je už zmiňovaný film Black Panther, který v USA do dnešního dne zaznamenal zatím největší letošní tržby. Pro studio Marvel i pro Disneyho je to velké vítězství, bez ohledu na to, že Číňany toto dílo příliš nezaujalo. Ale situace, kdy žádný film neuspokojí všechny trhy, znamená pro IndieWire otazník nad způsobem rozhodování o rozpočtových prostředcích na nové snímky.

Čína je největším příkladem rostoucího lokálního trhu, není ale jediná. Indie byla v kinematografii vždycky soběstačná, ruský filmový průmysl stále roste a Japonsko pravidelně přichází s domácími hity.

To znamená, že poptávka po amerických filmech ve světě klesá a návštěvnost amerických kin přitom moc neroste. „Čína možná má přes miliardu obyvatel, ani to ale není dost na to, aby to pokrylo potřeby amerického filmového průmyslu,“ vzkazuje server IndieWire.

autor: mit
Spustit audio

Související