Chystáte se vozem na jarní prázdniny? Ušetřete si čas, nervy a komplikace!

17. únor 2017

Na jarní prázdniny s rodinou se vydáváme stále častěji vozem. Počasí se tváří, že jaro pomalu vystrkuje růžky, ale nenechte se oklamat. Sněhu je v některých místech stále ještě dost. Co udělat proto, abyste spokojeně dojeli?

Údržba vozu je základ

Nedostatek oleje může napáchat asi největší škody. Měrka je většinou na přední části motoru. Kontrolu provádíme na rovné ploše, minimálně po 5 minutách stání.

A co ostatní kapaliny? Chladící, brzdová a ta nejčastější do ostřikovačů. Většinou hned vedle olejové měrky je nádoba s chladící kapalinou. „Voda by měla být mezi minimem a maximem,“ podotýká vedoucí servisu Martin Kudrna a pokračuje kontrolou brzdové kapaliny: „Nádoba je označená symbolem brzd a má většinou žluté víčko.“

K pneumatikám podotýká: „Je potřeba zkontrolovat, jaký mají vzorek. Dále se podívejte na bok pneumatiky, jestli není poškozená. Překontrolujeme také tlak. Štítek s plněním najdeme buďto na B sloupku nebo pod víčkem nádrže. Když jedeme na dovolenou, počítáme s tím, že auto zatížíme více, takže se fouká na plnou zátěž. Je potřeba zkontrolovat i rezervní kolo." Pokud jedete na hory, mohou se stále hodit i sněhové řetězy.

I spotřeba se dá snížit


Pokud nepotřebuju střešní nosiče, tak je sundat. Protože střešní nosič výrazně ovlivňuje aerodynamiku toho vozidla a výrazně zvyšuje spotřebu.Marek Tomíšek

Zbytečně prudce nebrzděte a co nejdříve řaďte. Úsporná jízda přitom nemusí nutně znamenat jízdu pomalejší. „Základ úsporné jízdy je plynulost. Hlavní je, jet efektivně. Každé zbytečné prudší zrychlení a následné zbytečné šlápnutí na brzdu znamená ztracenou energii,“ vysvětluje Marek Tomíšek, specialista na úspornou jízdu.

Důležité je řazení. Nejúčinnějším způsobem jízdy je co nejvčasnější řazení na vyšší rychlostní stupeň, tedy při nízkých otáčkách. „Od 1500 otáček do 2500, v téhle oblasti. Samozřejmě rozjíždět co nejsvižněji,“ zmiňuje Jaroslav Dvořák.

autor: jaw
Spustit audio