Cestování bez bariér. Vozíčkáři mapovali výletní trasy v okolí krkonošského Harrachova

Výletní trasy vhodné pro handicapované prověřují na severu Čech lidé z neziskové organizace Disway.cz v česko-německém projektu Cestování bez bariér.

Za sebou už mají mapování v Českém Švýcarsku a Lužických horách, naposledy vyrazili s vozíčkáři do západních Krkonoš. “Cílem projektu je vytvořit síť spolupracujících subjektů a zlepšit možnosti pro cestování lidí s handicapem,” řekla Jana Panáčková z organizace Disway.cz.

“Od května máme hotové trasy v Českém Švýcarsku a teď se bojíme, jestli je nebudeme muset kvůli požáru dělat znova. Máme hotové trasy Lužickými horami, dokonce jsme s vozíčkáři vylezli na Hvozd, ale ten tam nedáváme, je opravdu náročný, a pak máme třeba trasy mezi městy, jako je mezi Děčínem a Bad Schandau,” doplnila Panáčková.

Celkem by v projektu mělo vzniknout 12 výletních tras pro vozíčkáře, šest na české straně a stejný počet na té německé  “Na každé té trase máme pět objektů plně zmapovaných, jsou to objekty jako muzea, pamětihodnosti nebo nějaké přírodní památky. Mapují se dveře, záchody, prahy. Trasy jsou vybrané tak, aby byly kompletně přístupné pro vozíčkáře, nic na nich neměníme. Majitelům těch objektů ale doporučujeme, co můžou změnit,” doplnila Panáčková. Vozíčkář podle ní často objeví problémy, kterých si zdravý člověk nemusí všimnout.

Se skupinou, která v pátek testovala přístup k Mumlavským vodopádům, byla i osmatřicetiletá Marie Harcubová, kterou doprovázela maminka Ludmila. Obě jsou místní, z Harrachova, společně ale za posledních 20 let procestovaly skoro celý svět. “Když vezmu třeba Ameriku nebo Austrálii, tam člověk může zapomenout, že je na vozíku, to tady v Čechách nejde. Nejnáročnější cesta, co jsme kdy měly, byla v Indii,” řekla Marie, která je od dětství kvůli obrně upoutaná na vozík.

Vozíčkáři už mají za sebou mapování v Českém Švýcarsku a Lužických horách, naposledy navštívili okolí krkonošského Harrachova včetně Mumlavských vodopádů

Přístupnost Mumlavských vodopádů pro elektrický vozík prověřoval i Tomáš Hluštík. “Je to na hraně, musíme být opatrní, nejnáročnější je ten první úsek od odbočky z hlavní cesty a pak most. Mám tady kamaráda, takže ten mě jistí, dal bych to i sám, ale asi bych se trochu bál, takhle je to lepší,” řekl muž, který už se svým vozíkem také leccos procestoval hlavně po Evropě. “U nás se to zlepšuje, ale západ a severské země jsou mnohem dál,” poznamenal.

Komplikací je podle něj hlavně nedostatečná nabídka ubytování pro vozíčkáře, bezbariérové pokoje mívají hlavně drahé hotely. Součástí projektu je vytvoření mobilní a webové aplikace pro cestování handicapovaných v češtině, němčině a angličtině. Obsahovat bude podrobné informace o jednotlivých trasách a bude tak umožňovat handicapovaným cestovatelům v terénu přímo využívat připravených tras. Dostupná by podle Hluštíka měla být letos na podzim. Do budoucna se počítá s dalším rozšiřováním nabídky výletů.

autor: Tomáš Mařas | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související