Černá Nisa v Jizerských horách: Opravy nejvýše položené přehrady v Česku pokračují

30. červenec 2021 05:53

Na Bedřichovské přehradě na Černé Nise v Jizerských horách už je zase rušno - pohybují se tam bagry, jeřáby a nákladní auta. Začala totiž další, už poslední, etapa opravy hráze vodního díla. Do koruny kamenné hráze zatékalo a hrozilo tak, že by se mohla poškodit natolik, že by byla pro svoje okolí nebezpečná.

Stavební práce začaly po zimní přestávce začátkem července, a v posledních 14 dnech se tam pracovalo opravdu intenzivně, technici zalévali mostní konstrukci betonem a vyzdívali přeliv. Ten byl od loňského roku odhalený a vypadalo to, jako by byla hráz přehrady symbolicky vykousnutá. Stavbaři dávají do betonu výztuže a dál budou pracovat na tom, aby vybetonovali celý prostor koruny hráze, tedy zhruba poslední pětiny hráze, kterou ještě zbývá opravit a pak se bude dláždit.

Povrch hráze bude z žulových kostek, tedy z materiálu, který je pro Jizerské hory typický a je domácí. Vracet se také budou ozdobné žulové kvádry, které lemují korunu hráze, a bude se instalovat zábradlí, které je v tuto chvíli v části, kde se pracuje, sundané.

Velká rekonstrukce bedřichovské hráze

Do koruny hráze začalo zatékat, a to je v případě vodního díla vždycky nebezpečné, hráz může začít praskat. V Jizerských horách navíc nejvýše položené vodní dílo v Česku čelí velmi náročným klimatickým podmínkám; kdyby voda ve štěrbinách v zimě zmrzla a nabyla na objemu, mohla by kamennou hráz výrazně poškodit.

Čtěte také

Přehrada na Černé Nise je více než 110 let stará, do provozu byla uvedena v roce 1906. Od té doby probíhaly nějaké dílčí opravy; ta největší zevrubná byla v 70. letech, což už je skoro půl století, a tak přišla větší revize na řadu teď. Hráz se opravuje pátým rokem, kvůli problémům se stavební firmou, která zakázku původně získala. Teď hráz opravuje firma nová, kompletně hotovo by mělo být nejpozději do konce října 2021.

Hráz je po dobu oprav neprůchozí

Turistickými cestami v okolí hráze je možné bez problémů procházet, hráz samotná je neprůchozí a neprůjezdná, a to v celé délce i šířce, z jedné strany přehrady na druhou se nedá dostat. Turisté mají dvě možnosti – použít okliku hráze, kterou kousek pod přehradou vyznačilo Povodí Labe, nebo okolní turistické trasy. Oklikou se dá pohodlně jít pěšky, na kole ani s kočárkem to ale nejde.

Turistické trasy kolem hráze vedou po žluté značce, a přes závory a povalový chodník podél přehrady jsou o zhruba 4 kilometry delší.

Spustit audio

Související