110 korun na jídlo za celý den. S tím musí vystačit průměrný český senior

Nakupování (ilustr. foto)

Na nákup jídla musí českým seniorům stačit v průměru sto deset korun na jeden den. Vyplývá to z nejnovějších dat Českého statistického úřadu a České správy sociálního zabezpečení.

Česká správy sociálního zabezpečení uvádí, že průměrný důchod činí zhruba třináct tisíc čtyři sta korun. Jak uvedl Tomáš Chrámecký z Českého statistického úřadu, průměrný senior utratí za jídlo téměř čtvrtinu ze své penze.

„Důchodci utrácí za potraviny a nealkoholické nápoje zhruba čtvrtinu svých výdajů, všechny domácnosti v průměru kolem pětiny,“ řekl Chrámecký.

Vláda chce od příštího roku zvýšit průměrný důchod o 900 korun – změnu nedávno hájila ministryně práce Jana Maláčová z ČSSD. Podle ní ale budou potřeba další reformy.

„Naše společnost stárne a bude stárnout a bude potřeba stále více peněz nejenom na důchody, ale i na sociální služby a budeme muset začít debatovat o tom, jak změnit daně, abychom celý systém ufinancovali,“ uvedla ministryně.

Jídlo, které by si přáli, si čeští senioři většinou nemohou dovolit

Kolem třinácti tisíc korun dostává také sedmašedesátiletá Markéta Michálková z Berouna. Za jídlo utratí zhruba pětinu penze – nejvíc za maso. „Na mléko mám alergii, mléčné výrobky mi nechutnají, nejradši mám maso. Ne kuřecí, ale hovězí. Bohužel si to nemůžu dovolit tak často, jak bych chtěla. Zeleninu kupuju dost, ale takové levnější druhy, mrkev a podobně,“ popsala seniorka.

Kvůli nekvalitnímu jídlu seniorům hrozí úbytek svalové hmoty i síly. To se projevuje nejdřív na svalech rukou, trupu a později i na nohách. A může to způsobovat častější pády.

„Určitě to může souviset s tím, že lidé hůře jedí, nemají dostatek zejména bílkovin a také hůře tráví, protože s vyšším věkem dochází ke změnám zažívacího traktu,“ říká ředitelka Gerontologického centra Iva Holmerová a přidává doporučení, jak by měla strava u seniorů vypadat.

„Dostatek zejména bílkovin, adekvátní složení tuků, a nikoliv nadbytek sacharidů, zbytečných sladkostí. Zelenina a ovoce, což jsou důležité zdroje vitamínů. To je univerzální rada pro mladší seniory, to se pak mění s vyšším věkem, kdy je větší tendence k úbytku svalové hmoty. Tam bychom pak měli pamatovat zejména na to, aby strava byla vydatná,“ vysvětluje Holmerová.

Spustit audio
autor: Lenka Jansová|zdroj: iROZHLAS.cz

Související