Poprvé dnes vyjel z Liberce přímý vlak do polské Sklářské Poreby

13. prosinec 2015

Ještě v polovině týdne nebylo jisté, jestli vůbec vyjede první přímý vlak z Liberce do polské Sklářské Poreby. Bylo totiž nutné ověřit, jestli vozy Stadler budou komunikovat se systémy polských železnic. Testy vlaků v Polsku dopadly dobře a tak se dnes cestující poprvé vydali bez přestupů do Polska.

„My bychom chtěli dvakrát lístek do Sklářské Poreby," znělo u pokladny libereckého nádraží. Mezi cestujícími, kteří se poprvé svezli přímým spojem z Liberce do polské Sklářské Poreby patřil i Jiří Kovalčík, který přijel z Vrchlabí. „Jsem příznivec vlaku a jsme rád, že se po sedmdesáti letech opět dostanu do Polska přímým spojem. Jedem s partou z Jablonce, tam přistoupí další lidé. Jedeme do Jelení Góry, tak to spojíme s Vánoci. Nakupovat nejedeme, ale jsme milovníci železnice."

„Z libereckého nádraží jel vlak přes Tanvald do Harrachova a odtud do Sklářské Poreby ho zajišťovala jiná společnost než České dráhy. Do Harrachova je to Jizerskohorská dráha a z Harrachova do Sklářské Poreby zajišťovala dopravu společnost GW TR zvlášť," vysvětluje liberecký krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník ze Starostů pro Liberecký kraj, jak dosud fungovala železniční doprava na polské území a dodává: „ V současné době je smlouva s Českými drahami, které budou zajišťovat dopravu vozy Stadler až do Sklářské Poreby."

odjezd směr Sklařská Poreba

„Řešili jsme jednak vozidla, která jsou dostatečně rychlá pro úsek Liberec - Tanvald kde je nový jízdní řád. Potom jsme řešili vozidla, která umí projet to velké stoupání a ozubnicový hřeben v úseku Tanvald - Kořenov. Vozidlo musí umět dojet do Sklářské Poreby, je velmi složité takové vozidlo najít," vysvětluje proč začal jezdit přímý vlakový spoj z Liberce do Sklářské Poreby až nyní jednatel společnosti KORID, která zajišťuje pro Liberecký kraj dopravu, Pavel Blažek.

Na cestu je patřičně vybavený i personál vlaku. „Jsou kompletně proškolení z přepravních podmínek na polském území i z polského tarifu. Zároveň absolvovali i malý kurz polštiny, aby byli schopní se domluvit se zákazníkem," upozorňuje Jaroslav Jirman obchodní ředitel Českých drah v Liberci a dodává: „Smlouvu s Libereckým krajem předpokládáme do roku 2026, tak jak je celá smlouva Jizerskohorské železnice. S polskou stranou je roční smlouva a každý rok musí být dodatek." Cesta vlakem do Sklářské Poreby trvá bez přestupu necelé dvě hodiny.

Spustit audio