Pohotovost na Frýdlantsku zajistí od července liberecká nemocnice

13. červen 2018

Lékařskou pohotovostní službu na Frýdlantsku zajistí od 1. července Krajská nemocnice Liberec ve spolupráci s praktickými lékaři z regionu. Pohotovost se z areálu Nemocnice Frýdlant přestěhuje přes ulici do plicní ordinace v budově polikliniky.

Pohotovostní službu ve Frýdlantském výběžku zatím zajišťovala Nemocnice Frýdlant ze skupiny EUC. V současnosti ale nemocnice nemá potřebné kapacity.

"Nám pohotovostní službu zajišťovali převážně dva lékaři, kteří dali výpověď. O víkendech to zajišťovali externí anesteziologové, tam jsme byli schopni péči dál poskytovat, ale ve všední dny nemůžeme po odchodu lékařů službu zajistit," řekl Jiří Madar pověřený řízením frýdlantské nemocnice. Podobné problémy s nedostatkem lékařů ale podle něj mají hlavně malé nemocnice po celé zemi.

Současný vlastník koupil Nemocnici Frýdlant v roce 2013, o dva roky později kvůli nedostatku lékařů uzavřela nemocnice lůžkové interní oddělení a přeměnila ho na lůžka následné péče. Od dubna 2016 přestala v nemocnici fungovat akutní interní ambulance a nemocnice od té doby zajišťovala jen pohotovostní službu. Ještě před pěti lety mělo zařízení 126 lůžek, dnes jich zůstává 80, z toho 35 je akutních, včetně lůžek JIP, a 45 následné péče.

Podle Jiří Madara bude pohotovost ve Frýdlantu od 1. července otevřená ve všední dny od 18 do 21 hodin, v pátek začne už v 17 hodin. O víkendech mohou lidé z Frýdlantska moct přijít na pohotovost od devíti do 18 hodin.

„Co se týče chodu Nemocnice Frýdlant, tak přes velké obtíže mnoho jednání se podařilo zajistit chod nemocnice ve stávajícím rozsahu. To znamená, že běží normálně čtyřiadvacetihodinová služba v oborech chirurgie a gynekologie,“ vysvětlil Jiří Madar. Budoucnost je ale podle něj otázkou dalšího jednání s pojišťovnami.

Nemocnice Frýdlant také poslední tři měsíce testovala spolupráci se záchrannou službou. Prověřovali hlavně vzájemnou komunikaci a přebírání pacientů.

Vozidlo Záchranné služby Libereckého kraje

„Oni potřebují vlastně minimum telefonické komunikace, potřebují všechno přes informační systém. Takže my jsme se domluvili na tom, které spektrum diagnóz jsme schopni bezpečně ošetřit v našem zdravotnickém zařízení. Byly pouze dvě oblasti, kde byla povolená telefonická konzultace našeho lékaře s tím záchranářem a v podstatě případné odklonění transportu pacienta přímo do krajské nemocnice. Takže my jsme ošetřovali vlastně lehčí stavy. Úkolem obou stran bylo sledovat, jak ta situace vypadá. Kolikrát dojde k chybě, kolikrát dojde k neshodě a kolik my těch pacientů odmítneme,“ uvedla náměstkyně ošetřovatelské péče ve frýdlantské nemocnici Kristýna Fejfarová.

Výsledky testování by se měly projevit v nastavení lepších podmínek vzájemné spolupráce s jediným cílem, aby dostal pacient adekvátní a rychlou zdravotnickou péči.

autoři: Ivana Bernáthová , mib | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související