Bude se letos po Liberci jezdit na sdílených elektrokolech?

11. leden 2020

Zájem o sdílená kola v Liberci byl loni výrazně nižší než v roce 2018. Počet výpůjček i uživatelů meziročně klesl o 43 procent.

Loni si kolo v rámci takzvaného bikesharingu půjčilo ve stotisícovém městě 2 700 lidí. I přes pokles se město rozhodlo v projektu pokračovat.

Podle náměstka primátora Zbyňka Karbana (ANO) by letošní novinkou měla být elektrokola. Záležet ale bude na nabídkách od firem, které sdílení kol provozují. Město tuto službu nechce poskytovat samo a bude hledat provozovatele. „Budeme poptávat 60 kol mechanických a 20 kol elektrických. Myslím, že elektrokola by mohla zaujmout vzhledem k tomu kopcovitému terénu,“ uvedl náměstek.

Zatím ale nejde o definitivní rozhodnutí. „Uvidíme, kdo se nám přihlásí, za jakou cenou,“ řekl. Město má podle něj v rozpočtu na projekt sdílených kol připraveno 800 tisíc korun, loni to bylo 1,2 milionu.

Projekt sdílení kol má za sebou v Liberci dvě sezony, obě zajišťovala pro město firma Rekola Bikesharing. Loňská byla výrazně horší, i když kol bylo k dispozici o 40 více, rovných 100. „Meziroční pokles mezi lety 2018 a 2019 ve výpůjčkách je poměrně markantní,“ uvedl Karban. Nárůst byl podle něj pouze u výpůjček uživatelů, kteří používají kolo vícekrát než jednou týdně.

Srovnání ale nepovažuje Karban zcela za vypovídající. „První rok je takový zvláštní vždycky. Lidé zkouší a jezdí třeba na kole, aniž by měli nutnou potřebu, protože si to chtějí vyzkoušet,,“ řekl.

Podle kritiků za loňským nižším zájmem je i změna systému, kdy kola bylo možné odkládat jen na vyhrazených místech. V roce 2018 toto omezení nebylo. Primátor Jaroslav Zámečník (SLK) řekl, že město přikoupilo 70 stojanů. K dispozici jich tak letos bude zhruba 110 a přibudou další takzvané mikrozóny k odkládání růžových kol. „Někteří uživatelé si stěžovali, že těch zón není moc. Teď jich přibude, před tím jich bylo 40 až 50, nyní bude víc než dvojnásobek,“ dodal Zámečník.

zdroj: ČTK
Spustit audio

Související