7 pravidel etikety: Jak používat mobily

22. březen 2018

Nonstop jsou naší součástí. Nosíme je u sebe 24 hodin denně a 365 dnů v roce. Mobilní telefony – metla moderní společnosti? Ladislav Špaček radí, jak používat telefon v souladu s etiketou.

Za prvé: Neruším, měl byste chvilku – tak by podle Ladislava Špačka měla znít první věta po představení. „Vycítíme-li i nepatrné rozpaky, nabídneme, že zavoláme později,“ říká mistr etikety.

Za druhé: Když telefonujeme na ulici, nevadí, v práci – v kanceláři se s tím počítá, ale jsou i místa, kde je vyřizování soukromých hovorů zkrátka nevhodné. Třeba v MHD. „Nemůžeme bavit svým hovorem bavit celou tramvaj nebo čekárnu u lékaře,“ popisuje Špaček.

Ladislav Špaček: "Kdo učí etiketu mne? Život"

Ladislav Špaček

Strávil jedenáct let na Hradě, procestoval padesát zemí, večeřel se všemi korunovanými hlavami a přečetl o etiketě všechno, co je k dispozici.

Výsledky jedné ze sociologických studií ukazují, že když lidé odposlechnou telefonní hovory druhých, vadí jim to víc, než odposlechnutý hovor třeba v restauraci. „Z telefonického hovoru totiž ostatní slyší jen půlku a jsou rozmrzelí, že neslyší odpovědi druhé strany,“ vysvětluje Ladislav Špaček. Telefonující si navíc často neuvědomí, že s volajícím hovoříme hlasitěji než třeba s kolegou, který je vedle nás.

Za třetí: A co říká etiketa na používání telefonů v kulturních zařízeních? Mobil bychom měli vypnout hned při příchodu – ať už se jedná o kino, divadlo nebo galerii. „Stejné je to i na svatbě, promoci, pohřbu – všude tam, kde se očekává důstojný klid. Taky tam, kde se očekává, že se budeme věnovat druhým, třeba v restauraci,“ popisuje znalec zdvořilého chování.

Za čtvrté: Když jsme ve společenském kontaktu, věnujeme se mu naplno, mobil je v tu chvíli druhořadý. „Vzít při obchodním jednání s klientem hovor, znamená – jste pro mě méně důležití, než ten, kdo mi teď volá.“

Za páté: Na zmeškané hovory bychom měli odpovídat po skončení akce – podle důležitosti buď zavoláme, nebo pošleme SMS a vysvětlíme, že jsme nebyli dostupní.

Za šesté: Nezdvořilé je při telefonování jíst či pít. „Je to poznat na spádu řeči, artikulaci a plynulosti našeho projevu. Jíst při telefonování je projevem pohrdání druhou stranou,“ zdůrazňuje Špaček.

Za sedmé: Telefonování stejně jako kterýkoliv jiný společenský kontakt řídí společensky významnější osoba – nadřízený, klient, žena. A kdo položí telefon jako první? Opět ten společensky významnější.

Chytrý telefon (ilustrační foto)
autoři: Ladislav Špaček , Jaroslava Mannová
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.